.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محسن رضايي: اقتصاد چالش بين دولت و مردم

محسن رضايي گفت: مردم ايران از ديرباز عادت كرده‌اند كه زيرسايه دولت زندگي كنند در گذشته دولت‌ها موظف به حل و فصل امورات زندگي مردم بوده‌اند اما امروز شاهديم كه دولت خود نيازمند حمايت مردم شده‌است.

به گزارش ايسنا، دكتر محسن رضايي كه در جمع توليدكنندگان و صادركنندگان برتر اصفهان در اتاق بازرگاني و صنعت و معدن اصفهان سخن مي‌گفت، اظهار كرد: دولت بايد دست مردم را براي توليد بيشتر پر كند نه شكم‌هايشان را و اين امري است كه هم دين و هم دنيا و هم عقل بر صحت آن حكم مي‌كنند.

دبيرتشخيص مصلحت نظام گفت: اقتصاد دولتي و نفتي در ايران باعث شده است كه منابع به صورت صحيح تخصيص پيدا نكند و مردم هم از اين بابت متضرر شوند.

وي تصريح كرد: تحول اقتصادي در گرو حل مشكلات ساختاري اقتصاد كشور است و بحث تحريم‌ها و بحران مالي و ركود جهاني هم بخشي ديگر از مشكلات اقتصادي كشور ما را تشكيل مي‌دهند و در آخر شرايط محيطي كشور ما پاره‌اي مشكلات را بر سيستم اقتصادي كشور تحميل مي‌كند كه ما در مقابل اين مشكلات هيچ دفاعي نخواهيم داشت، اما درخصوص دو مشكل پيشين بايستي راه‌حل‌هايي از سوي متخصصان انديشيده‌ و اجرا شود.

وي اظهار كرد: همان‌گونه كه ما انقلاب اسلامي و جنگ هشت ساله تحميلي را با ايدئولوژي به پيش برده‌ايم و در آن‌ها موفق شده‌ايم، بايد اقتصاد كشور را نيز با يك ايدئولوژي و به مثابه يك هدف مقدس به پيش ببريم.

رضايي گفت: ما نيازمند يك جهاد در عرصه‌ اقتصاد كشور هستيم و امروز بر همه‌ ما واجب است كه همه باهم دست ‌در دست هم دهيم و براي حل مشكلات اقتصادي كشور همان‌گونه كه در جنگ و انقلاب عمل كرديم وارد ميدان مبارزه شويم.

وي اظهار كرد: مبارزه با فقر و بيكاري كمتر از بيرون‌راندن شاه و صدام از كشور نيست و لذا نگاه ما به حل مشكلات اقتصادي كشور بايد نگاهي دفاع مقدس‌گونه باشد چراكه بيرون‌راندن عقب‌ماندگي، بيكاري، گراني، فقر و حفظ آبروي خانواده‌هايي كه فرزندانشان روزها و شب‌ها بيكار در كوچه‌ها مي‌گردند و هر لحظه خطرات اجتماعي آن‌ها را تهديد مي‌كند كم ارزش‌تر از حفظ وجود اين آب و خاك و خانه‌هاي ايشان نبوده و نيست.

وي درخصوص بحران مالي جهان و تاثيرآن بر اقتصاد ايران گفت: اين بحران هم فرصتي براي ما است و هم تهديدي كه ما براساس برنامه‌ريزي و پيش‌بيني‌هايي كه بايد انجام دهيم مي‌توانيم بيشتر از تهديدات از فرصت‌هاي اين بحران به نفع شرايط اقتصادي داخلي كشور استفاده كنيم.

رضايي گفت: بحران اقتصادي جهان كه از سال 2006 آغاز شده و در سال 2007 به‌صورت بحراني اعتباري ظاهر شده و امسال اين بحران به بخش سهام و سرمايه رسيده است بنابر پيش‌بيني مراجع اقتصادي غرب بين يك تا سه سال ديگر طول خواهد كشيد و امروز ما شاهديم كه اوضاع كشورهاي غربي از لحاظ اقتصادي روزبه‌روز بدتر مي‌شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: تاكنون سهام كشورهاي غربي در بازارهاي بورس حدود 15هزار دلار كاهش يافته است و سيستم بانكي اين كشورها كاملاً قفل شده است چراكه مردم امكان بازپرداخت اقساط وام‌هايشان را ندارند. هم‌اكنون بسياري از آمريكاييان پول‌هايشان را مثل عشاير كشور ما زير بالشت‌هايشان پنهان مي‌كنند و حاضر به سپردن آن‌ها به بانك نيستند، صنايع خودروسازي نيز در غرب درحال درگير شدن با روند ركود جهاني هستند.

رضايي گفت: هم‌اكنون ما درايران مي‌توانيم با تشويق سرمايه‌هاي خارجي به داخل كشور و با تعديل قوانين سرمايه‌گذاري خارجي در اقتصاد داخلي و هم‌چنين با چاپ اوراق قرضه از اين فرصت‌ها استفاده كنيم.

رضايي، درباره وظيفه‌ بخش خصوصي دراين راستا گفت: اين وظيفه‌ فعالان بخش خصوصي است، كه از اين فرصت‌ها نهايت استفاده را بكنند، قبل از اين كه اين فرصت‌ها به‌صورت تهديد اقتصاد ما را درگير خود كند.

وي اظهار كرد: هم‌اكنون با وجود تحريم‌هاي بين‌المللي بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي دنيا با كمال ميل حاضرند مخفيانه با شركت‌هاي خصوصي ايراني قرارداد همكاري منعقد كنند و امكانات و دستاوردهايشان را در ازاي حداقل سود ممكن در اختيار بخش خصوصي كشور قرار دهند.

رضايي با اشاره به رؤساي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن اصفهان گفت: هم‌اكنون اين وظيفه شما است كه اطلاعات موثقي را درخصوص فرصت‌هاي موجود جهاني در اختيار فعالان بخش خصوصي قراردهيم و اين فرصت‌ها را به بهترين نحو ممكن شكار كنيم.

رضايي در ادامه، با اشاره به سقوط قيمت نفت در بازار جهاني گفت: ركود جهاني فرصتي مضاعف براي ما است تا بتوانيم از وابستگي اقتصاد كشور به نفت و درآمدهاي آن بكاهيم چراكه يكي از اصلي‌ترين دلايل عقب‌ماندگي ما در طول تاريخ همين نفتي بودن اقتصاد ما است.

وي در پايان گفت: راه عبور ما از اين ركود جهاني اين است كه واقع‌بينانه، عملياتي و با برنامه وارد عمل شويم و پيگيري روند سياست‌هاي اصل 44 اوليه‌ترين وظيفه ما در رسيدن به هدف متعالي رشد اقتصاد كشور است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.